tirsdag 25. april 2023

Storm i kastene

I dag er en dag for ettertanke, det er storm i kastene og lette hvite skyer danser over en blå himmel. Ting går sakte i dag, hodet har fått kjørt seg i to dager med ustabilt vær. En ro og tretthet henger over meg, jeg gjør det beste utav det. I formiddag ble det et lite prosjekt i denne bloggen, jeg er i ferd med å kopiere tekstene over i word, slik at jeg kan få skrive dem ut. De skal bli podkast og lesevennlige i papirform var tanken. 

Innlegg for innlegg havner inn i dokumentet, jeg skriver av filmsnuttenes budskap, det går opp for meg at her har jeg vært før ja, tekstene fra 2013 og 2014 er fremdeles aktuelle og lett gjenkjennbare. Har jeg ikke kommet lenger?

Sukk.. etter en trøblete vinter med flere legebesøk av ymse karakter og med veldig variert hell, ja jeg må jo ha flaks om legen skal forstå hva jeg sliter med. Jeg er like optimist hver gang, tropper opp og forventer forklaring på hva som skjer med kroppen og hvorfor jeg har det som jeg har det. Men alt legen bryr seg om er symptomlindring. Siste besøk fikk jeg kastet en bråte med tilbud etter meg, rehabiliteringsopphold for ME-pasienter i tre uker (wow... ble jo stressa bare av tanken), medisin for nervesmerter og psykomotorisk fysioterapi... Medisinen ble testet, jeg fikk en boost av energi av en annen verden... ja jeg var liksom på hele dagen og litt på nettene :-D, dett måtte jo gå galt, jeg fikk redusert dosen men da sa kroppen i fra, serverte meg utslett og kløe... en stadig uro i kroppen som resulterte i at jeg kikket på klokken og gledet meg til å ta en tablett 3 ganger for dag. Nei fy!!! denne gifta kan jeg ikke gi kroppen min. Det er umulig og medisinere en kropp med så svingende form uten å ødelegge de gode dagene. 

Medisinen fikk gang på meg på dårlige dager, og presset seg langt inn i hjernen og gnagde i hodet mitt på gode dager, som nå plutselig ble veldig vonde. 

Fysioterapi ble neste test... det er det rareste... jeg stiller opp med treningsbagen som inneholder et stort håndkle, strekklaken og joggesko. Men her skulle det snakkes, fortelles og brettes litt ut om livet til hu Bente. Jo da jeg har hatt det litt stridt til tider, men i mitt hode skal jo en frisk kropp tåle såpass.

Da jeg ble syk hadde jeg hangla i et år med virus, så det er jo den knaggen jeg henger det på, kan ikke skylde på familien, hus og heim. 

Første hjemmeoppgave var å unngå lenger aktiviteter enn 10 min på dårlige dager og 20min på gode dager, etterfulgt av 10min. kvil. I to dager fikk jeg svart belte i kviling, og var jo helt utslitt, dess mer jeg hvilte dess mer trett ble jeg. Nå har jeg moderert meg til 3-4 kviler til dagen, spesielt etter å ha brukt kroppen fysisk.

Greit med en rolig glyt på dagen, unngår egentlig alle typer stress som virker negativt på denne kroppen.

Andre oppgave... sjokke kroppen med KALD dusj... oi oi... det har jeg bare jordt et par ganger, i etterkant kom mitt fiskenett utslett på armer og bein frem, det er det rareste... etter en guglestund fant jeg ut at det er helt ufarlig, blodårene tar snarveier og lager rutenett, kun skjemmende og helt i slutten på den artikkelen jeg fant stod det... Ungå kulde... Så da er den saken grei... 

Tredje oppgave er 15 trening 2 ganger i uka... så i dag ble trening nummer 2 gjennomført.
3 minutt gange i trappa, 2x12 Markløft (med 1/2 liter flasker), Bokseøvelse med strikk (fordi push-up er for tungt) og Utfall spesial - hvor foten settes på en step, bøye seg (late som en knytter skoen) og så strekkes kroppen og den foten løftes opp på steppen. 

Kjenner mest i korsryggen, mulig jeg må vekke et par magemuskler til live for å få full utelling på disse øvelsene. Tiden får vise. 

Min erfaring fra denne fysioterapauten er at han har en stor verktøykasse som han roter i og finner stadig nye ting jeg kan teste ut. Så blir det opp til meg, hva som funker. Jeg møter opp med notater og erfaringer men de er lite interesante, så lenge han driver å roter nedi den der verktøykassa på jakt etter nye ting. Jeg får ta tiden til hjelp og se om 15min trening max 2 ganger i uka og små korte turer på 10min kan gi gevinst litt lenger frem i tid. 

Jeg har lagt om kostholdet og spiser nå 3-4 måltider til dagen, lite og titt, starter med et kli-knekkbrød for tarmene og vann, så spiser jeg en rista halvgrov skive med ett eller aent godt på. Ost, kaviar, laks, egg, trønderfår, banan, makrell i tomat.. noe jeg liker. Prøver å ha et middagsmåltid til dagen, men det er ikke alltid jeg får til det. Jeg har ofte Salat til middagen, så prøver jeg å bare øse på 1 gang, ikke alltid like lett når vi har noe godt på menyen. 

Kostholdsendringer er for å komme ut av kategorien overvekt, dette sliter ekstra på kroppen, og jeg ser for meg at jeg kan ha en stor helsegevinst av å redusere vekta. Så da ønsker jeg meg selv lykke til.

Det er bare å stå på, skynte seg sakte..

Litt og litt blir mye.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar