tirsdag 19. september 2023

Meditasjon på programmet

Meditasjon ja! hva er nå det?

Jeg tar et søk på nettet og må smile, et sted stod det at meditasjon er kanskje en annen for for å kjede seg. Det er jo ikke farlig å kjede seg, det gjør jeg rett som det er. Det kommer ofte kreative ideer ut av en kjedelig stund eller dag. 

Jeg laster ned en app, etter litt plunder får jeg gang på den, det er jo reklame og litt masing om å abonere for å få tilgang til mer i denne appen. -Legg merke til pusten din.... sitter du godt? Om det skulle komme noen tanker som forstyrrer.... "å i det dama sa det, ja da kom det selvfølgelig tanker... hennes forklaringer forstyrret meg".

Etter en uke ringer jeg en venn, ja ei dame som kan meditasjon og healing, hun ler av meg. -Den er appen kan du bare glemme, det har ingenting med Meditasjon å gjøre, det er Brain-chating... "Hææ... " -Ja, den fyller bare ørene dine med lyd og gir instrukser, du skal jo slappe av i hodet og ørene også. 

Sett deg ned og tenk på ingenting, fokus på pusten og observer det som kommer... å mens du sitter der og observerer kan du jo lure på hvem som tenker tanken din som du plutselig sitter og studerer.

Medistasjon ja, dette faller lett for meg som har gått hjemme i mange år, med lavt energinivå, lite støy og minimalt med stress. Ja, dette var jo egentlig så godt at jeg kan sitte en time om gangen. Hva var det egentlig Fysioterapautens mål med dette rådet? 

Hmm... du er for mye på sa han, jeg hører det på stemmen din, den blir anspent. Jaha... da skal jeg kanskje skru av den siste gnisten, som egentlig kommer på i sammen med mennesker, hvor jeg er kreativ i hodet og slipper ut tanker i form av ord og setninger. Hva om jeg snakker mindre og observerer mer?

Nei nå tror jeg at jeg trenger en kopp med kaffe til, med fokus på ingenting. 

Ja det kan jeg jo prøve, installerer apper og tar en test. Jo da det er jo avslappende dette. det går tre dager så har jeg laget min egen greie slik at jeg kan få slappe av i musklene.


 

 

 

 

Link til den første avslapnings-episoden i Bente sin Spotify kanal  Bente Vigre drøs

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar